Mifin və mifologiyanın mahiyyəti

Mifik görüşlər həm də qədim insanların maraqlarının tə­min edilməsi tələbatından doğmuşdur. Əvvəl dünyanın onlar öz­lə­ri yaşadıqları dövrdəki vəziyyətini (yerin relyefini, heyvan növ­lərini, bitkilər aləmini, ulduzlar sistemini, həyat tərzini, so­si­al təbəqələşməni, əməyin səmərəliliyini, ovun uğurluluğunun təş­kilini, maddi nemətlərin əldə edilməsini, mənəviyyatın – di­nin yaranmasını və s.) müəyyənləşdirməyə çalışmış, sonra başqa sor­­ğulara cavab (mifik obrazların meydana gəlməsi səbəblərini) ax­tarmışlar. Bu mənada mifologiyada hadisələrin baş ver­mə­si­nin uzaq keçmişlə, qədimlərlə əlaqələndirilməsi həm kainatın qu­ruluşunu təsvir etmək və həm dünyanın onlar yaşadığı dövr­də­ki vəziyyətini izah etmək üsulu kimi nəzərə çarpır. Y.M.Me­le­tin­skinin sözləri ilə desək, mifik əhvalatlar mifik zamanda qu­ru­lan «mifik dünya» modelinin «kərpicləri»dir. Mifik zaman «əv­vəl­ki», «ilkin», «başlanğıc» zamandır. Bu, əsl zamanın «ərə­fə­si»dir, zamana qədərki zamandır, yəni indiki zamanın tarixinin he­sablanmağa başlanmasına qədərki zamandır»[10]. Bu, ən ulu əc­da­dın zamanıdır, hər şeyin ilkin yaranma, «yuxugörmə» za­ma­nı­dır. Emprik, tarixi zamandan fərqli olaraq, sakral, möcüzəli za­man­dır. Mifik zamansız bəşəriyyət mədəniyyət sahəsində nailiy­yət­lər qazana, sosial münasibətləri formalaşdıra bilməzdi, elmi tə­rəq­qi, inkişaf olmazdı. Dünya bu günü üçün məhz mi­folo­gi­ya­ya və mifik zamana borcludur. Çünki inkişafa təkan verən bü­tün strukturlar mifik zamanda yaradılmışdır. Eləcə də cəmiyyəti for­malaşdıran ünsürlər, qaydalar, əxlaq normaları miflərdə, mi­fik zamanda «təcrübədən» keçirilmişdir. İncəsənətin əksər növ­lə­rinin doğulmasına təkan verən rituallar (mərasimlər), ayinlər, kult­lar da mifik zamanın məhsuludur. Təsadüfi deyil ki, mif de­yən­də çox hallarda bədii söz sənətinin janrı deyil, dünya haq­qın­da ən əski təsəvvürlərin məcmusu başa düşülür. Ona görə də mif əh­va­lat, söyləmə, söz yaradıcılığı olmaqla yanaşı, başqa forma-lar­da da təzahür edir. Belə ki, dünyanın, kainatın mifik dərki qə­dim ritual hərəkətləri ilə, qayaüstü rəsmlər, rəqslər, tamaşa, oyun, musiqi və mahnı vasitəsi ilə də mümkündür. Adi olmayan təs­virlər, qəribəliklər, möcüzələr, dəyişmələr, metamarfozalar (dönərgələr), dünyanın müxtəlif obyektlərinin, elementlərinin can­landırılmış və şüura malik obrazlara çevrilməsi və s. mifik fan­taziyanın istehsal etdiyi məhsullardır, sonralar poetik vasi­tə­yə çevrilmiş, bədii epik ənənənin yaranmasına və inkişafına güc­lü təkan vermişdir. Təbiətin fəlakətli hadi­sələri müqabilində tə­fək­­kürdə kortəbii yaranan bəzi mifik obrazlar (müəyyən qorxunc qüv­vələr) transformasiya nəticəsində zahiri əlamətlərinə görə vəh­şi, dəhşətli məxluq şəklinə (çoxbaşlı, çoxəlli, təkgözlü, ağ­zın­dan od püskürən, adamcıl, başkəsən, qaniçən) düşmüşdür. Be­lə ki, qıtlığa səbəb olan quraqlıq – əjdaha; ölüm gətirən xəs­təlik – nəhəng dev; bütöv kainat – dünya ağacı, başı dairəvi ça­dır, heyvana oxşar azman (məsələn, Şərq təqvimlərində kainatın bir hissəsi olan Yerin müxtəlif heyvanlar üstündə mövcudluğuna və həmin heyvanların müəyyən ardıcıllıqla hər il bir-birini əvəz etmələrinə inam vardır) kimi təsəvvür edilmişdir; nəslin baş­lan­ğı­cında duran ilk insan (əcdad) isə çox vaxt ikili təbiətə malik – zo­omorfik və antropomorfik formada modelləşdirilmişdir. Bu mo­dellər müəyyən şərtlərlə birləşdirilərək mif sistemlərini ya­rat­mış­dır. Təbiidir ki, miflərdə ruhlar, allahlar, eləcə də onların tö­rət­dikləri tə­biət hadisələri (ildırım çaxmasından yağış yağır, ya­ğış­­dan sonra otlar cücərir və s.) və qəhrəmanlar həmişə bir-biri ilə əlaqələndirilir, oxşar məkan və zamana, yaxud başlanğıc tö­rə­mə, başvermə səbəbinin eyniliyinə görə bir-biri ilə qohumlaş­dı­rı­lır­dılar. Bu, dünyadakı varlıqların xaosdan sonra eyni ün­sür­lər­dən (od, su, hava, torpaq) yaranma­sına olan inamdan irəli gə­lir.

Mifoloji simvol bədii metaforistik funksiyadan məhrum-dur. Daha doğrusu, bu funksiyanı hələ kəsb etməmişdir. Mif-lər­də simvollar hansı obyektə (gerçək həyat hadisəsinə, təbiət ob­yek­tinə) aiddirsə, özündə onun keyfiyyətlərini daşıyır. Bu key­fiy­­yətlər çox hallarda dolayı yolla göstərilir. Mifik strukturlarda

cisim – işarə,

əşya – söz,

varlıq – ad,

mövcudluq – atributları,

tək – çoxluq,

sonsuzluq – zaman,

başlanğıc – əsas,

yaranma – ma­hiyyət,

isti – soyuq,

işıq – qaranlıq,

gecə – gündüz,

göy – yer, dəniz,

çay, göl (su) – quru (torpaq), xeyir – şər arasında əla­qə­lə­rin, münasibətlərin bir-birindən ayrılma və birləşmə nöqtələri özünə spesifik formada yer tapır. Ən xarakterik cəhət isə var­lıq­la­rın mənşə (genezis), inkişaf (böyümə, yetişmə) və məzmun (ma­hiyyət) bağlılığının səbəb-axtarış-nəticə ardıcıllığı ilə ye­kun­laş­masıdır. Başqa sözlə, mifik təfəkkürdə yaradılan obrazlar heç vaxt yerində donub qalmır, daim fəaliyyətdə olur, hansısa funk­si­yanı yerinə yetirir, məzmun və forma daşıyıcısına çevrilir. Fə­aliy­yəti bəlli olmayan, kimə və nəyə xidmət edəcəyi aydın­laş­dı­rıl­mayan obyekt heç vaxt mif sistemlərində meydana gətirilmir. Ya­xud, əksinə, xidməti bəlli olan hər bir dünya varlığının (ele­men­tinin) mütləq şəkildə mənşəyi göstərilir. Deməli, doğulması, ya­ran­ması nə qədər qəribə, təzadlı görünsə də, hər bir möv­cu­da­tın mənşəyinin verilməsi mifyaratmada vacib şərtdir. Bu «qa­nu­na­uyğunluğ»a əsasən deyə bilərik ki, Təpəgöz ilkin olaraq, Azər­baycan türkləri tərəfindən yaradılan mifik obrazdır. Ona görə ki, onun meydana gətirilmə (doğulma) səbəbi qədim «Ki­ta­bi-Dədə Qorqud» yazılı abidəsində açıq-aydın göstərilir. Əs­lin­də Təpəgöz xəyanətə xəyanətlə ödəşmək funksiyasının (ona çö­rək verən adamları zəlil edir) daşıyıcısına çevrilir. Səbəb nə­ti­cə­ni doğurur. Belə ki, Sarı Çobanın tamah salıb Tanrı elçisinə – Pəri qıza əl uzatması səbəbdir. Təpəgözün oğuz elinin başına bə­la­lar açması isə həmin səbəbin (tanrıya xəyanətin) nəticəsidir. Yu­nan miflərində Təpəgözün eyni olan Siklopun kökü mü­əm­ma­lıdır, deməli, mifik məxluqun mənşəyi – yaranma səbəbi dəqiq əsaslandırılmamışdır. Siklop Odisseyin (elin, obanın de­yil, bir şəxsin) qarşısına biçimlənməmiş halda çıxarılır (elə bil göy­dən düşür) və allahın (dəniz allahı Poseydonun şəxsi na­ra­zı­lı­ğına görə) insana cəza vermək silahına çevrilir. Siklopda mif­lə­rə xas olan yaradılış və gerçəklik arasında səbəb-axtarış-nəticə əla­qəsi yoxdur. O, təsadüfən düşdüyü mifik zamanda və mə­kan­da yoğrulmuş şəkildə ora gətirilir. Siklop yu­nan miflərində qə­ri­bdir. Qeyd edək ki, dünya mifoloji sistemlərində yardımçı va­sitə kimi istifadə edilən bəzi obrazların başqa xalqlardan alınması təcrübəsi mövcuddur. Herodota görə, issidlərdən (skitlər, yəni saklar) skiflərə, onlardan yunanlara keçən «ari­mas­pam» sözünün mənası təkgözlü deməkdir. «Arima» – bir, spa – gözdür. İssidlər danışırdılar ki, «qızıl qrifləri qoruyan tək­göz­lü adamlar yaşayırdılar»[11].

Qüzey Qafqaz xalqlarının «Nart» eposunda Urızmaq nə­həng kəlləgözlə (uayuqla) rastlaşır və keçinin dərisinə bürün-mək­lə gözünü deşdiyi məxluqdan canını qurtarır[12]. Azərbaycan folk­lorunun epik ənənəsində də eyni halla rastlaşırıq. Nağıllarda kəl­ləgöz, eposda isə təpəgöz (dəpəgöz) obrazları çox geniş ya­yıl­mışdır. Doğrudur, H.Araslı F.F.Ditsin «yunanlar Polifemi türk­lərin Təpəgözünə əsasən yaratmışdır» fikrinə şübhə ilə ya­na­şır[13]. Lakin Herodota açıq-aydın bildirir ki, Qara dəniz ətrafı skif­lər sarmatlar adı ilə yunanlara tanış idi. Onların şimalda və şərq­də yaşayan saklarla bağlı məlumatları isə fövqəltəbii obrazlarla zən­gin idi: guya o yerlərdə hiperborelər, keçəl aqripelər və qızıl qrif­ləri (qartal başlı, aslan bədənli, qanadlı fiqurları) qoruyan tək­­gözlü arimasplar yaşayırdılar. X.Koroğlu da bu faktlara söy­kə­nib F.F.Ditsin fikirlərinə qüvvət verərək yazırdı ki, «Polifem haq­qında mifi b. e. ə. VII əsrədək Ön Asiyaya yürüşlər edən skif­lər özləri ilə gətirə bilərdilər»[14].

İstənilən mifoloji kontinuumda (mifoloji «kontinuum» – əsa­tiri məkan-zamanın sistemi) dünyadakı varlıqların mifik ob­raz­lar şəklində yaranıb yaşama müddəti məchulluq çağından on­la­rın gerçəklikdəki funksiyasının anlaşılmasınadək olan dövrdə da­şıdığı roldan asılıdır. Qışın yazla, gecə­nin gündüzlə əvəz­lən­mə­sinin əsl səbəbi dərk ediləndən sonra həmin təbiət ha­di­sə­lə­ri­nin mifik sistemlərdəki modelləri gerçəkliklə, reallıqla əlaqəsini – ilkin daşıdığı mahiyyətini itirir, təfəkkürdəki başlanğıc funk­si­yasını dəyişib, mədəniyyətin faktoruna, daşıyıcısına – bədii sə­nət nümunəsinə çevrilir və folklorun başqa janrlarının (xüsusilə na­ğıl­ların və dastanların), tarixi salnamələrin içərisində əridilir.

Mif mətninin xarakterik keyfiyyəti forma və məzmunun biri-birini təsdiq etməsi, birinin o birində ifadə olunması, başqa söz­lə, formanın məzmundan (və əksinə) keyfiyyətcə fərqlən-diril­məməsində ifadə olunur. Miflərdə forma məzmunla sıx vəh­dət­də verilir. Xüsusi obrazlarla, işarələrlə, rəmzlərlə varlıqların və hadisələrin mahiyyətini açmağa cəhd göstərilir. Ona görə də mif­lər ikili xüsusiyyətə malik olur. Başqa sözlə, mif eyni vaxtda həm forma, həm də məzmun daşıyıcısına çevrilə bilir. Belə ki, antro­pomorfik miflərdə dünyanın alleqorik şəkildə dərki for­madır, ifadə vasitəsidir, bədiilik üsuludur, poetik sistemin bir de­ta­lıdır, eləcə də cəmiyyətə xas keyfiyyətlərin insanın və təbiətin üzə­rinə köçürülməsindən alınan məna, məzmundur, hadisələri, əh­valatları, obrazların qarşılıqlı əlaqələrini özündə əks etdirir. Mifin bu cəhətini ilk dəfə müşahidə edən və elmi şəkildə əsas­lan­dıran R.Bartın yazdığı kimi, «miflər eyni zamanda həm «do­lu»dur, həm də boşdur»[15].

Miflərdə dünya modelinin tam təsviri ilə onun ayrı-ayrı element­lərinin, detallarının yaranmasına (təbiət və mədəniyyət ob­yektlərinin, allahların və qəhrəmanların) həsr olunan əhvalat-lar üst-üstə düşüb bir-birini tamamlayır. Bu mənada mifik dü­şün­cənin əsas əlamətlərindən biri də təbiətin sirli yaranışları ilə tək­bətək qalan toplumun qarşısına çıxan sorğulara özünəməxsus şə­kildə cavab axtarmasıdır: dünyamız hansı şəkildə yaranmış və sonu necə olacaq? Bəşər övladının ən ibtidai mifik tə­səv­vür­lə­rin­dən tutmuş müasir elmi kəşflərədək uzun bir yol qət edilsə də, mif­lərdə qaldırılan belə məsələlərin şərhi hələ də öz elmi həllini tam tapmamışdır. Yer üzündəki bir çox canlı-cansız varlıqların mey­danagəlmə və təbiət hadisələrinin başvermə səbəbləri ay­dın­laşdırılsa da, bütövlükdə kainatın, ulduz sistemlərinin – uzaq-uzaq qalaktikaların – bir sözlə, yaşadığımız dünyanın çıxış nöq­tələri, başlanğıcı və finişi ancaq fərziyyələr şəklində izah olu­nur, bəzi məsələlərdə isə mifik təsəvvürdən uzağa gedilmir.


[1] Барт Р. Мифология. -в его кн. «Избранные работы. Семиотика. Поэти-ка», М.,1989, с. 46.

[2] Yenə orada,  s. 47.

[3] Стеблин-Каменский М.И. Миф. – М.; Л.: Наука, 1976,  с. 9.

[4] Мифы народов мира. Энциклопедия: в 2-х т. /Гл. ред. С.А.Токарев/, Том I. – М.: Советская Энциклопедия, 1991, с. 75.

[5] Acalov A. Ön söz. «Azərbaycan mifoloji mətnləri» kitabına. Tərtib edəni, ön söz və şərhlərin müəllifi. – B., Elm, 1988, s. 15.

[6] Rəfiq Özdək. Türkün qızıl kitabı. Birinci kitab.- Bakı, 1992, s. 61.

[7] Токарев А.С. Ранние формы религии. – М., Политиздат, 1990, с. 281.

[8] Мелетинский Е.М. Поэтика мифа. 3-е изд., репритное. – М.: Восточная литература. РАН, 2000, с. 653.

[9] Ролан Барт. Мифoлогия. – в его кн. «Избранные работы. Семиотика. Поэтика», М.,1989, c. 81.

[10] Мелетинский Е.М. Общее понятие мифа и мифологии. – в кн. «Ми-фологический словарь», М., 1991, c. 654.

[11] Геродот. История в девяти томах. (Классики исторической мысли). Пе-ровод Г.А. Стратановского. – М., Ладомир, ООО Фирма «Издательство АСТ», 1999, с. 256.

[12] Голосовкер Я.Э. Логика мифа. – М.: Наука, 1987, с. 73.

[13] Araslı H. Seçilmiş əsərləri. Azərbaycan ədəbiyyatı: tarixi və problemləri. – B., Gənclik, 1998, s. 26.

[14] Короглы Х. Огузский героический эпос. – М., Наука, 1976, 239 с. 135.

[15]Барт Р. Мифология. -в его кн. «Избранные работы. Семиотика. Поэ-тика», М.,1989, с. 81.

Bir cavab yazın

Back to top